fredag 16 oktober 2009

Massa modeller

Nu i veckan har jag haft tid och börja spåna på hur min struktur egentligen skall se ut, vilket känns bra eftersom tiden börjar bli knapp. N sa till oss förra veckan att vi skulle ha med en liten enkel modell till veckans handledning, så några i gruppen var i skulptursalen och byggde i tisdags.

Jag byggde min modell i kartong sammanfogat med limpistol. Som utgångspunkt hade jag Uddevallakranens form och utifrån det började jag sätta ihop något på känn.


Efter jag hade byggt klart började jag ta sönder modellen eftersom jag tyckte den blev så fruktansvärt ful och inte alls det som jag hade tänkt mig. Fler och fler delar klipptes eller slets bort. I slutet av dagen hade jag något som liknade någon slags antenn eller dylikt och kände mig inte alls nöjd. Jag var frustrerad och sur. Hur skulle jag komma vidare??? Tänkte att det skulle ordna sig på handledning dagen efter och lade snällt in modellen i ett skåp under natten.


Några timmar senare hade jag kommit på det! Nu visste jag vad jag ville göra och tänkte att jag skulle visa mitt förslag på handledningen dagen efter och se vad de andra tyckte om det.

På handledningen slet jag sönder hela modellen och visade upp en ytterst enkel form som jag tänkte skulle sväva över min plats. Detta projektet är ju så bra eftersom det inte behöver vara realistiskt eller genomförbart. Till det hela hör att dansbanan skall stå kvar som en slags lobby (något ombyggd) där man kan gå in för att ta sig upp i strukturen via glashissar som också de svävar och är obundna. Jag gjorde en enkel första modell över detta i Sketchup som ni kan kolla på nedan. (Hissarna är dock inte med på skissen)
Ovanifrån

Nu börjar det alltså kännas lite bättre och jag kan jobba vidare på denna idé. Gruppen tyckte också att den var bra så det känns kul. Nästa steg blir att lära mig Sketchup ännu bättre och ta fram inspirationsbilder över presentationer som jag kan utgå från när jag skall göra min egen om några veckor.

N ville också att vi skulle formulera vårt syfte med projekten till nästa handledning så att det finns en röd tråd genom allt. Inga motsättningar får förekomma. Det känns bra att ha små mål på vägen så att man kommer framåt hela tiden. På det sättet blir ju arbetsprocessen tydligare för en själv också och man får hela tiden syn på hur och varför man lär sig. När jag byggde modell blev det väldigt tydligt att det underlättar otroligt mycket att bygga något fysiskt för att se hur något fungerar eller inte. Detta arbetssätt och tänk skall jag absolut ta med mig när jag själv blir lärare. Dagens 40 minuters tänk känns helt kocko när man tänker på det. Hur skall eleverna hinna landa och komma vidare med sina tankar när de hela tiden blir avbrutna??? Det som skolan håller på med idag är att krafsa på ytan. När skall man inse att det inte fungerar? Mer processtänk tack!

Lite inspiration den här veckan:

Från Stanley Kubricks film Space Oddyssey 2001


skivomslag av Portrait painter 2009

Har inte hittat någon bra länk den här veckan men tänkte ni kunde få en go låtlista som ni kan ha på när ni arbetar med era projekt. Minst lika bra.

http://open.spotify.com/user/christinaroos/playlist/4gC6Rx3jAQSxcPDkSm7NcM

Om länken inte fungerar kan ni klistra in den i sökfältet i spotify :)

ha det!

3 kommentarer:

Anette sa...

Vad flitig du har varit! Gillar din nya idé med den svävande konstuktionen! Ska definitivt försöka lära mig Sketchup!

www.meretelassen.com sa...

Din teckning i sketchup ser jätte bra ut, det måste jag prova. jag gillar verkligen din ide om att den svävar.

Zjenia sa...

Ja! 40 minuterstänk är koko! En aforism att ta med sig in i framtiden... själv behöver man ju på gamla dar snarare 40 dagarstänk för att komma fram till någonting som helst.