fredag 9 oktober 2009

Visionen - det viktigaste!

Då har det gått ytterligare en vecka och trots att tankarna börjar bli lite mer formbara, så råder det ändå ett litet kaos i hjärnan. Det känns i och för sig ganska skönt att man får vara lite förvirrad i ett samhälle där allt hela tiden skall vara tidsbundet, schemalagt och uppstyrt. Tack HDK!

Under veckan har jag i alla fall fastslagit att jag vill jobba vidare med identitet och staden på något sätt. Jag tycker det är intressant att undersöka hur en stads identitet påverkas av till exempel en byggnad eller en verksamhet. Det är också fascinerande att se hur en stads identitet kan förloras helt. Är det som med mode??? "One day you´re in, next day you´re out!" Andra städer blir plötsligt hetare och folk överger det gamla för det nya. Vad är det som styr detta?

Min fråga blir då hur man kan återta en stads identitet? Min idé är att skapa en byggnad/struktur som kommer att bli unik för Uddevalla och till och med för Sverige. Jag vill att människor skall vilja samlas där och bli intresserade av staden igen. För att göra detta tänker jag att man skall knyta den nya strukturen till stadens historia och till det som en gång gav Uddevalla dess identitet - Uddevallavarvet. I ett tidigare inlägg visade jag en bild av Arc de la defence i Paris och kom och tänka på dess likhet med de stora kranarna man hade på varven. Tänk till exempel på kranen i Eriksberg. Triumfbågeformen är en enkel, ren och snygg form och känns väldigt användbar. Samtidigt tänker jag på dess symbolvärde. Bara när någon hade varit segerrik restes en båge i deras ära. Det tycker jag passar bra in i min tanke om att återta den förlorade identiteten.

Kranen på Uddevallavarvet

Jag kommer börja skissa nu i helgen och se vad jag kan göra med platsen som jag valt. Har i alla fall tänkt att det är min vision som är det viktigaste nu och inte hur de praktiska detaljerna skall fungera. Jag vill i första hand skapa en struktur, en form som på något sätt tar sig an problemet med Uddevallas identitet. Hur många rum det kommer finnas i byggnaden och om man skall kunna bo där eller inte, spelar egentligen ingen roll i detta sammanhang.

Den 6/10 var vi på en föreläsning med Ove Sernhede ute i Hammarkullen som man också kan koppla in i mitt projekt. Han pratde om hur vårt samhälle ser ut idag och hur vi mer och mer går tillbaka till ett klassamhälle igen. De som bor i förorterna känner ett utanförskap och strävar efter att återta respekten för dessa områden. Olika ungdomskulturgrupper vill skapa en motidentitet till den bild som media skapar. Han pratade också om att det skett en gentrifiering av innerstaden och att detta är roten till de sociala konflikter som finns i vårt samhälle idag. Om vi inte möts i vardagen kommer vi skapa bilder av hur "de andra" är och tryggheten av gemenskapen försvinner.

Jag tycker att det Ove pratade om hänger så starkt samman med identitet i stort. Varför skapas det utanförskap i en stad och vad är det som gör att vi inte längre vill mötas? Kan det vara så att gentrifiering kan ske i större skala? Jag känner att hela Uddevalla har blivit utanför och behöver skapa en motidentitet likt hiphoparna i Hammarkullen.

Ja, nu har jag väl babblat tillräckligt för denna gången. Tänkte lägga upp några fler inspirationsbilder här. Sen är det bara att börja skissa på bygget. Nästa vecka blir det
modellbygge och allt som hör till.
...

HO YIN NG


...Kolla på senaste Kobra! www.svt.se/kobra


Cd omslag av Portrait Painter 2009

.

Antonio Sant´elia ritade dessa teckningar 1914!


Ciao!

Inga kommentarer: